Home                       Contact       Aanmelden Nieuwsbrief               InnovationHub

  Plus interview            Passionate People           Blikvangers           Video           Columns
   Innovatie
   Mobiliteit
   Nieuwe Economie
   Nieuw Organiseren

MeMa tijdperk

door Joop de Boers

De Wereld bestaat uit meer en meer. Witter dan wit wassen, luiers die nog beter drogen, 10% meer in verpakkingen waarvan de producten toch al slecht voor ons wel zijn. Kortom we leven in het MeMa tijdperk, de Méér Maatschappij. Meer verkeer, meer ongelukken, meer stress, meer ADHD, meer scheidingen, meer Obesitas en nog véél meer. Meer uitverkoop en dus meer koopprikkels. Twee plus één gratis bij de super, nou niet bepaalt een superdeal maar de supers moeten wel, want méér kopen heeft z’n grenzen...


Ik wil één scheermesje

Merken en producenten durven niet meer te minderen. Niemand durft het aan om reclame te maken om minder te verkopen. Stuur die Hamsters met vakantie of in ieder geval terug naar de natuur. Of zet ze in om natuurlijke gezonde voeding aan te prijzen. “Nu nog duurder”. De tijden veranderen snel en dat zie je aan het koopgedrag van jongeren. Ze studeren langer en moeten creatief met hun budget omgaan maar ze hoeven ook niet meer en meer. Geen auto bezitten is cool. Openbaar vervoer en de fiets is slimmer. Gezond en goedkoop als je tenminste niet door het rode licht rijdt.
Veel mensen zien meer en meer in, dat bezit niet meer status geeft maar heel veel gedoe. En ruimte voor gedoe hebben we niet meer.
De meer maatschappij heeft haar grenzen bereikt. Vraag het maar aan de HEMA of de Blokker. Vraag het maar aan Appie. Of de prijs of de kwaliteit is leidend geworden. Of het één of het ander. De `de gulden middenweg` is aan het verdwijnen. Merken krijgen maatschappelijke verantwoordelijkheid, Ebola is net zo goed hun probleem. De berg afval ook en milieuvervuiling staat hoog op de agenda. We kunnen namelijk gewoon niet meer milieubelasting dragen.
In Peking moet de plaatselijke professionele wielerronde afgelast worden vanwege de smog terwijl wij alvast wat kerstspulletjes inkopen "Made in China".
Als ik ‘s ochtends voor de spiegel sta scheer ik mij met een bot scheermesje omdat ik tegenwoordig geen mesjes meer voor mijn houder kan kopen. Dan schreeuwt "De Tijdbom" (Het Kruidvat) mij toe dat ik een houder met vijf mesjes moet kopen want dat scheert veel beter. Beter? Wat een onzin. Wat een verspilling en wat een non-innovatie. Innovatie hoeft dus niet altijd beter te zijn. Ik wil gewoon één mesje, en daar verdwijnt mijn baardgroei prima mee. Tegen dat ene mesje weggooien zie ik nu al op. “Nu één mesje” dat lijkt mij trouwens een scherpe reclame boodschap.

Joop de Boers



   Duurzaam Dossier
   In Beeld
   Innovatie Modellen







      MeMa tijdperk
      Afvalgeld
      Electronisch Eten
      Ontpakking
      Doorbreek de geluidsbarrière
      We kunnen verpakkingen
        verkleinen

      Groen is niet Groen: over KPN
      Een Groene Boodschap
      Nike Concept Store en Patagonia





De Consumens
Is een rubriek onder redactie van Joop de Boers. Heb je vragen, opmerkingen of suggesties,
stuur dan een mailtje naar:


Joop de Boers is Creator/eigenaar van het communicatiebureau 13-08 dat communicatie met een geweten ontwikkelt. Joop is een groot fan van het hergebruiken van materialen en het bieden van oplossingen voor de Consumens.


  Plusbusiness.nl
  Over Plusbusiness.nl
  InnovationHub
  Contact
  Redactie
  Uitgever
  Nettiquette
  Disclaimer
  Persberichten
  Vrijwilligers


  Specials
  Leestafel
  Zeven wetten voor
    innovatie

  Bachelor Master Prijs
  Rondetafelgesprek
  Rondvraag


  Tools
  Kaizen
  Milieubarometer
  Ladder van Lansink
  Innovatiestijlquiz


  Infographics
  Kritieke grondstoffen
  Global resources stock
    check

  Human Development
    Index

  Kondratieff-golven
  Toekomstige
    technologische
    ontwikkelingen

  Ellen MacArthur
  Categorieën
  Innovatie
  Mobiliteit
  Nieuwe Economie
  Nieuw Organiseren
  Passionate People
  Blikvangers
  Video
  Duurzaam Dossier
  In Beeld
  Innovatie Modellen
  3d Printing
  Grondstoffen Strategie
  Deeleconomie
  Integrated Reporting
  Upcycling


  Columns
  Strategische Marketing
  Crowdfunding
  Klantgedreven Innoveren
  Partnershappen
  CSR Issues
  De Consumens
  Boeiend?


  Links
  Global Innovation Index
  Sustainable Society Index
  Gemeentelijke
    Duurzaamheids Index

  Plus interview
  Jacques Pijl
  Hester Klein Lankhorst
  Suze van der Meulen
  Roland Amoureus
  Wiebrand Kout
  Ton Van ’t Noordende
  Chris Heutink
  Tom Oostrom
  Ivo de Nooier
  Theo Voskuilen
  Merijn Everaarts
  Stientje van Veldhoven
  Taco Carlier
  Karel Luyben
  Rob van Gijzel
  Jacqueline Cramer
  Bas Ruter
  Femke Groothuis
  Felix Janszen
  Frank van Ooijen
  Herman Hoving
  Ewald Breunesse
  Ton van der Giessen
  Stef Kranendijk
  Max Remerie
  Henk de Bruin
  Hans Kwaad
  Marga Hoek
  André Veneman
  Gerald Schotman
  Marco van Gelder
  Thomas Rau
  Ton van Keken
  Sander Tideman
  Ruud Koornstra

  Volg Plusbusiness.nl


  Afmelden nieuwsbrief

   Facebook

   Twitter

   LinkedIn


  Innovatie Modellen
  Stacey Martix
  Het Ansoff model
  Concurrentiestrategieën
    van Porter

  The Lean Startup methode
  Design Thinking
  Het model van Knoster
  Innovatieradar
  Strategische innovatie
  Zes denkhoeden van De Bono
  Het Belbin model
  Het Nonaka model
  Clusterradar