Home                       Contact       Aanmelden Nieuwsbrief               InnovationHub

  Plus interview            Passionate People           Blikvangers           Video           Columns
   Innovatie
   Mobiliteit
   Nieuwe Economie
   Nieuw Organiseren
Interview met Taco Carlier, Vanmoof fietsen

‘Wij besteden nul budget aan marketing, alles gaat naar Research & Development’

Productontwikkeling staat centraal bij Vanmoof fietsen. De missie van de organisatie – die zichzelf liever als een beweging ziet – is om de hele wereld aan het stadsfietsen te krijgen. Een gesprek met Taco Carlier, die het bedrijf in 2009 samen met zijn broer Ties oprichtte, over productinnovatie, de strijd tegen fietsdiefstal en bicycle-sharing.


Op jullie website valt te lezen dat jullie doel is om fietsers de mogelijkheid te geven zich in de stad ‘sneller, zelfverzekerder en in stijl’ te bewegen. Hoe proberen jullie dat doel te bereiken?

Wij vinden fietsen fantastisch en zien graag mensen over de hele wereld net zoveel fietsen als nu gebeurt in Nederlandse steden. Daarvoor zijn betere stadsfietsen nodig, denken wij. Daarom draait bij ons alles om ontwerp. We passen nieuwe technologieën toe op onze fietsen, om ze nog functioneler, robuuster en veiliger te maken. Zo hebben we zelf een kettingkast en geïntegreerd slot ontwikkeld, samen met Philips gewerkt aan geïntegreerde fietsverlichting en een zadel ontworpen dat sterk is, geen water absorbeert en lekker zacht is. Ook hebben al onze fietsen superlichte aluminium frames. We hebben de stadsfiets eigenlijk volledig herontwikkeld. En die verkopen we nu in 39 landen, van Tokyo tot New York en van Madrid tot Oslo.

Is dat nog een uitdaging, om jullie product uit te rollen op de internationale markt?

Gewoontes zijn in elk land anders, daar moet je je wel een beetje op kunnen aanpassen. In Japan neemt iedereen bijvoorbeeld zijn fiets mee naar binnen. Dus hebben we samen met onze Japanse distributeur een fiets ontwikkeld die iets kleiner is, zodat hij gemakkelijker in een kleine studio past. Amerikanen zijn heel sportief. Die kijken naar het gewicht van de fiets en willen heel erg voorovergebogen zitten, bijna zoals bij wielrennen. Dus met onze Amerikaanse medewerkers maken we nu een fiets die geschikt is voor de Amerikaanse markt. Maar in de basis blijft het altijd een Vanmoof. De geïntegreerde verlichting, geïntegreerde sloten, het dikke aluminium frame: dat blijft allemaal.

Zo te horen is innovatie een belangrijk sleutelbegrip in de doelstellingen van Vanmoof?

Zeker, alles draait om het naar een hoge plan tillen van de fiets. Dat zie je in alle kernen van het bedrijf terug. In onze winkels proberen we feedback van klanten te krijgen, die de winkelmedewerker direct via software naar een database stuurt. Zo komt feedback real time bij onze productontwikkelaars terecht. Ook op sociale media proberen we constant de dialoog met gebruikers aan te gaan. Hebben we bijvoorbeeld een aantal ontwerpopties om uit te kiezen, dan gooien we die op Facebook. Je ziet het belang van innovatie ook terug in ons marketingbeleid. We besteden eigenlijk nul budget aan marketing, alles gaat naar Research & Development. De volledige productontwikkeling gebeurt in huis, op dit moment werken er 6 à 7 mensen fulltime aan. We willen onze fiets steeds verder verbeteren en zo ons verhaal aanscherpen. En dan hopen we dat mensen dat verhaal vanzelf gaan delen.

Jullie werken nu aan de Smart Bike. Kunt u daar iets meer over vertellen?

Komende jaren willen we focussen op het tegengaan van fietsendiefstal. In Nederland ziet iedereen dat simpelweg als een irritatie, maar wij denken dat het probleem groter is. Het is ook een milieuprobleem. Doordat mensen zo bang zijn dat hun fiets gestolen wordt, kopen ze wegwerpfietsen die elk jaar vervangen moeten worden. Of ze kopen oude brikken en fietsen daardoor minder. Wij denken dat mensen weer durven investeren in fietsen die langer meegaan en meer gaan fietsen als we fietsendiefstal kunnen tegen gaan. In onze elektrische fietsen was al een gps-tracker, bluetooth en gsm-connectivity geïntegreerd. Is je fiets gestolen, dan kun je direct op onze website zien waar hij is. Bij een elektrische fiets was die technologie vrij eenvoudig toe te voegen, daar zit natuurlijk al een dikke batterij in. Maar nu verwerken we die functies ook in onze normale fietsen. Dan moet je veel energiezuiniger werken, een dynamo geeft maar 3 watt stroom. Daarmee moet je dus een gsm-, gps-, én bluetooth-systeem voeden. Dat lijkt ons nu te lukken, in september komt die fiets op de markt. De volgende stap is een fiets met al die functies, plus een elektrisch slot. Je kunt de fiets dan op afstand openen, via een app. Dat biedt mogelijkheden voor platforms als Spinlister, een soort Airbnb voor fietsen. Mensen kunnen via die Amerikaanse website nu al hun fiets verhuren, maar dan moeten ze thuis zijn om de fietssleutel te overhandigen. Met onze app kan een toerist direct afrekenen en je fiets openen zonder dat je zelf in de stad hoeft te zijn. En die toerist kan hem na afloop weer overal in de stad achterlaten. Zo krijg je dus een peer-to-peer bicycle-sharingsysteem.

Is dat ook een duidelijke wens van jullie, om een steentje bij te dragen aan de deeleconomie?

Ja, natuurlijk. Je hebt nu al mooie fietsdeelsystemen, maar die worden nog zwaar betaald vanuit organisaties of de overheid. Ik vind het een mooi idee dat je zo’n systeem ook met burgers kunt neerzetten, en dat mensen over de hele wereld zo op laagdrempelige manier kunnen kennismaken met fietsen. Dat wil ik graag faciliteren. En uiteindelijk is het systeem misschien ook handig voor hotels of bedrijven, die bijvoorbeeld tien fietsen voor de deur zetten. Gasten of werknemers kunnen dan de app gebruiken als ze een keer een fiets willen meepakken.

Wat betekent Vanmoof eigenlijk?

‘Moof’ komt van ‘movement’. We wilden geen bedrijf als alle andere bedrijven oprichten, maar echt een beweging zijn. We willen het stadsfietsen over de hele wereld promoten. En ‘Van’ is een knipoog naar onze Nederlandse roots. Maar het is dus een fictieve naam.

Blijft het bij stadsfietsen?

Je kunt met onze fietsen prima van stad tot stad fietsen, maar de focus ligt wel op woon-werkverkeer. Het gaat ons niet om racefietsen of door het bos crossen op zondagmiddag, maar echt om de fiets als dagelijks transportmiddel naar je werk, studie of vrienden. Dat is wat ons betreft het Nederlandse fietsen, dat is wat ons onderscheid van de rest van de wereld. En dat willen we naar de rest van de wereld brengen. Daarvoor is ten eerste natuurlijk verbetering van de infrastructuur nodig, maar dat zie je nu overal veranderen. Steden als Parijs en Madrid investeren massaal in meer fietsenstallingen, fietspaden, fietsbruggen. Wij willen in dat soort steden de fiets bieden waarmee je zorgeloos kunt rondfietsen.

Anouk Broersma, wetenschapsjournalist
Juli, 2015
www.plusbusiness.nl



   Duurzaam Dossier
   In Beeld
   Innovatie Modellen





  Plusbusiness.nl
  Over Plusbusiness.nl
  InnovationHub
  Contact
  Redactie
  Uitgever
  Nettiquette
  Disclaimer
  Persberichten
  Vrijwilligers


  Specials
  Leestafel
  Zeven wetten voor
    innovatie

  Bachelor Master Prijs
  Rondetafelgesprek
  Rondvraag


  Tools
  Kaizen
  Milieubarometer
  Ladder van Lansink
  Innovatiestijlquiz


  Infographics
  Kritieke grondstoffen
  Global resources stock
    check

  Human Development
    Index

  Kondratieff-golven
  Toekomstige
    technologische
    ontwikkelingen

  Ellen MacArthur
  Categorieën
  Innovatie
  Mobiliteit
  Nieuwe Economie
  Nieuw Organiseren
  Passionate People
  Blikvangers
  Video
  Duurzaam Dossier
  In Beeld
  Innovatie Modellen
  3d Printing
  Grondstoffen Strategie
  Deeleconomie
  Integrated Reporting
  Upcycling


  Columns
  Strategische Marketing
  Crowdfunding
  Klantgedreven Innoveren
  Partnershappen
  CSR Issues
  De Consumens
  Boeiend?


  Links
  Global Innovation Index
  Sustainable Society Index
  Gemeentelijke
    Duurzaamheids Index

  Plus interview
  Hester Klein Lankhorst
  Suze van der Meulen
  Roland Amoureus
  Wiebrand Kout
  Ton Van ’t Noordende
  Chris Heutink
  Tom Oostrom
  Ivo de Nooier
  Theo Voskuilen
  Merijn Everaarts
  Stientje van Veldhoven
  Taco Carlier
  Karel Luyben
  Rob van Gijzel
  Jacqueline Cramer
  Bas Ruter
  Femke Groothuis
  Felix Janszen
  Frank van Ooijen
  Herman Hoving
  Ewald Breunesse
  Ton van der Giessen
  Stef Kranendijk
  Max Remerie
  Henk de Bruin
  Hans Kwaad
  Marga Hoek
  André Veneman
  Gerald Schotman
  Marco van Gelder
  Thomas Rau
  Ton van Keken
  Sander Tideman
  Ruud Koornstra

  Volg Plusbusiness.nl


  Afmelden nieuwsbrief

   Facebook

   Twitter

   LinkedIn


  Innovatie Modellen
  Stacey Martix
  Het Ansoff model
  Concurrentiestrategieën
    van Porter

  The Lean Startup methode
  Design Thinking
  Het model van Knoster
  Innovatieradar
  Strategische innovatie
  Zes denkhoeden van De Bono
  Het Belbin model
  Het Nonaka model
  Clusterradar