Home                       Contact       Aanmelden Nieuwsbrief               InnovationHub

  Plus interview            Passionate People           Blikvangers           Video           Columns
   Innovatie
   Mobiliteit
   Nieuwe Economie
   Nieuw Organiseren
Interview met Ruud Koornstra

"Het volk is klaar voor een duurzame samenleving"

De voormalig televisieproducent Ruud Koornstra heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de meest aansprekende duurzame ondernemers van Nederland. Na de succesvolle verkoop van de duurzame energieleverancier OXXIO verwierf hij grote bekendheid met de LED-lampen van Lemnis en zijn column in De Telegraaf. Het nieuwste project van zijn onderneming Tendris is de XXImo-mobiliteitspas, waaraan binnenkort de OV-chip wordt toegevoegd. "Wij koppelen vaak bestaande dingen aan elkaar en proberen vervolgens een gedragsverandering te bewerkstelligen", verklaart Koornstra zijn succes.



Nederland is wel bij 65 procent van de duurzame innovaties wereldwijd betrokken

Ruud Koornstra rijdt net de High Tech Campus in Eindhoven af, als ik hem eindelijk te pakken heb. Een toepasselijke plek voor de duurzaamheidsgoeroe: hier wordt in de meest innovatieve bedrijven gewerkt aan de toekomst van Nederland. "Ze noemen het wel de slimste regio van de wereld, maar dat is natuurlijk een beetje kneuterig", zegt Koornstra. "De High Tech Campus is een wijk in de stad Nederland, en de stad Nederland met slechts 17 miljoen inwoners is een middel grote stad op de wereldkaart. We zouden eigenlijk niet in zulke termen moeten denken. Aan de andere kant: Nederland is wel bij 65 procent van de duurzame innovaties wereldwijd betrokken. We hebben hier zoveel kennis in huis. Qua inwoneraantal zijn we veel kleiner dan een stad als Mumbai, maar onze mogelijkheden zijn gigantisch. Stel je voor dat wij niet alleen betrokken zouden zijn bij al die innovaties, maar ook bij de implementatie ervan. Dan zouden we in één keer uit de crisis zijn". Ik bel Koornstra op het goede moment, want zijn bedrijf Tendris heeft net een nieuwe campagne gelanceerd voor het duurzame mobiliteitsconcept XXImo, speciaal gericht op ZZP’ers. En XXImo is ook nog eens bekroond met de Europese Paybefore Award in de categorie 'Best corporate or government-funded prepaid programme'. Een hele mond vol, maar daarom niet minder aardig.

Waarom een campagne speciaal gericht op ZZP’ers?

Dat is een vergeten groep, die wel vooraan staat in het gebruikmaken van dit soort innovatieve concepten. XXImo - de naam staat voor 'groot in mobiliteit', denk aan XXL - is een concept dat net als online muziekdiensten gebaseerd is op het idee dat we van bezit aan het overschakelen zijn op gebruik. Het is niet óf de auto óf de trein, maar en-en. XXImo bestaat uit een app die is gekoppeld aan Outlook en een debet card die wij in samenwerking met Visa hebben ontwikkeld, die je kunt gebruiken als tankpas. Zo stelt het concept je in staat elke keer weer kiezen hoe je het snelste en goedkoopste kunt reizen. Stel dat ik vanuit Zutphen, waar ik woon, naar Den Haag moet, dan krijg ik een seintje wanneer ik een file nader. Dan leidt de app mij als ik dat wil van de snelweg af naar het dichtstbijzijnde treinstation en kan ik vervolgens in Den Haag kiezen of ik ga wandelen of fietsen. De app vertelt je ook waar je het goedkoopste kunt tanken. Voor ZZP’ers is het een geweldig concept, ook al omdat de kaart bijhoudt hoe je hebt gereisd en je geen bonnetjes meer in een schoenendoos hoeft te doen. Maar ook voor andere zakelijke gebruikers: we hebben inmiddels contracten gesloten met 70 procent van de grootste Nederlandse leasemaatschappijen. Ik ben zelf de proefpersoon geweest en ik kan je verzekeren dat ik nooit vaker op tijd ben geweest én nooit goedkoper heb gereisd. Ik rijd nog maar 30 procent van het aantal kilometers wat ik daarvoor reed. XXImo levert dus puur gemak en transparantie op, en het is nog goed voor het milieu ook.

Zijn mensen wel geneigd om hun auto uit te komen?

Wel als het ze zo gemakkelijk wordt gemaakt. Ik houd ook van mijn elektrische auto, maar mijn zoon verklaart mij voor gek dat ik in de file ga staan. Iedereen wilde vroeger een auto hebben, zoals iedereen ook een volle platenkast wilde hebben. Daar heb ook ik jarenlang mijn geld aan uitgegeven. Maar hoe kan je nou opbieden tegen een model dat voor twee euro per maand alle muziek ter wereld aanbiedt?

Hoe gaat u de XXImo-pas verder uitrollen?

Nu is XXImo nog klein, maar met Visa hebben we een machtige partner. Visa heeft als credit card-maatschappij een wereldwijd marktaandeel van 56 procent. Bovendien hebben ze ervaring met dit soort kaarten: in Londen hebben ze de Oyster-pas, in Istanbul iets vergelijkbaars. In Nederland lopen we op dat gebied een beetje achter en doen de vervoersmaatschappijen moeilijk over de verdeling van de opbrengsten van de OV-chipkaart. Dat is jammer.
Maar ik heb een primeur voor je:

Wij krijgen de OV-chipkaart er binnenkort bij, net als een chip voor het opladen van elektrische auto’s. Dat betekent dat de kaart straks binnenkort drie chips over elkaar heen heeft. Dat zie je niet, maar het werkt wel. We hebben voor de gehele XXIMO service een speciaal nieuw datacentrum moeten bouwen.

Kunnen andere initiatieven zich ook aansluiten?

Graag! Mij maakt het niet uit of het om kleinere organisaties gaat. Ik hoef ook geen geld aan mijn partners te verdienen, ik wil de transactie. Je kunt nog allerlei dingen bedenken die een plaats zouden kunnen krijgen in ons concept, zoals gemakkelijker met elkaar meerijden, of fiscale voordelen. Daar heb ik nog contact over gehad met Jan Kees de Jager, die stond daar niet onwelwillend tegenover. Helaas is hij nu weg. Wat wij in feite doen, is de communicatie vereenvoudigen. Wij verbinden bestaande systemen met elkaar en brengen gemak en service. Dat is het revolutionaire aspect van dit concept.

Hoe past XXImo in het grotere geheel van uw holding, Tendris? Welke positie neemt het concept in?

Met Tendris zijn wij actief op twee gebieden: marketingcommunicatie en technologie. Die eerste is misschien nog wel het belangrijkste voor ons, want het gaat bij duurzaamheid vooral om gedragsverandering. Dat is het eigenlijke probleem. We zijn ooit begonnen met OXXIO, een leverancier van duurzame stroom. Toen hebben we ontdekt dat wanneer je mensen duidelijk maakt dat zij met een gedragsverandering geld kunnen besparen en milieuvriendelijker kunnen zijn, je succes kunt boeken. Dat doen we nu ook bij andere diensten. In feite koppelen we vaak dingen die er al zijn aan elkaar en proberen wij een gedragsverandering te bewerkstelligen. Maar we zijn ook bezig met producten. Een ander speerpunt is de algenproductie voor de industrie en de landbouw. Eén van de problemen waar wij tegenaan liepen, was het gebrek aan een betrouwbare toevoer. Daarvoor hebben wij nu een algenreactor gebouwd, die met behulp van vervuild water en CO2 - bijvoorbeeld van Heineken - algen kan produceren. Zo kost het niets meer om vervuild water af te voeren, maar gaat het geld opleveren. Dat is toch waanzinnig? We hebben nu al een aantal partners om ons heen verzameld, en dan wordt het een kwestie van opschalen.

Bent u tevreden over de aandacht voor duurzaamheid in de politiek?

Niet, niet echt. Het grote probleem is dat het bedrijfsleven en de politiek op de vierkante centimeter schakelen. We zijn met zo´n allen gewoon failliet aan het gaan. Denk aan de pensioenen, de zorg die straks niet meer te betalen is. Het gaat echt mis. Dat is geen opinie, dat zijn de feiten. Het gat tussen de uitdagingen waar we voor staan en wat er feitelijk gebeurt, is gewoon te groot. Er is op dit moment geen enkele visionaire politicus in de traditie van John Kennedy, die gewoon zei dat hij een man op de maan wilde zetten. Er is geen visie, geen lef. Maar toch ben ik positief. De technologie is er, en het volk is er klaar voor. Ken je de Trust Barometer van Edelman? Nog maar één op de tien mensen gelooft ministers of bestuurders van grote bedrijven. Wij zijn het vertrouwen in de oplossingen waar zij mee komen totaal kwijt. Ik sprak laatst een bestuurder van een pensioenfonds en hij vertelde mij dat de pensioenfondsen binnen vijf of zes jaar failliet gaan. Hij wilde het niet hardop zeggen, hij maakt ook deel uit van het systeem. Maar ik denk dat hetzelfde geldt voor de ziekenfondsen en de Rabobank. Er is maar één oplossing: we moeten resetten.

Wat bedoelt u daarmee?

De petrochemie heeft ons grote welvaart gebracht, maar dat geldt ook voor de piraterij. Die hebben we op zeker moment ook achter ons gelaten. Ik ben positief over wat kan, over de technologie die ons ter beschikking staat, maar ik ben negatief over wat de politici doen. Het kan niet anders dan dat er over een paar jaar een grote omslag komt. Dan is het gebeurd met de grote bedrijven die nu de lakens uitdelen. Constant horen we over het criminele gedrag van die bedrijven. Omkoping door Philips in Polen, ImTech wat niet helemaal zuiver op de graat blijkt te zijn… Ik schaam me dood. Het ergste is dat die bedrijven alleen maar geïnteresseerd lijken in hoe het in de publiciteit komt, niet in wat er daadwerkelijk gebeurd is. Ik denk dat de consumenten binnen afzienbare tijd in opstand komen. Dat we niet meer gaan bankieren bij de traditionele banken, dat we geen benzine meer zullen kopen bij oliemaatschappijen. Met dank aan de sociale media is het veel gemakkelijker om dergelijke protesten te organiseren, we communiceren zoveel beter. Ik denk dat boos worden echt helpt. De producten van de grote voedselfabrikanten links laten liggen en kiezen voor eten van Fair Trade maakt echt een verschil. Duurzaamheid is uiteindelijk goedkoper en geeft bovendien een betere kwaliteit van leven. Dat is toch niet zo’n moeilijke keuze?

Hans van der Klis
www.plusbusiness.nl
Maart, 2013





   Duurzaam Dossier
   In Beeld
   Innovatie Modellen





  Plusbusiness.nl
  Over Plusbusiness.nl
  InnovationHub
  Contact
  Redactie
  Uitgever
  Nettiquette
  Disclaimer
  Persberichten
  Vrijwilligers


  Specials
  Leestafel
  Zeven wetten voor
    innovatie

  Bachelor Master Prijs
  Rondetafelgesprek
  Rondvraag


  Tools
  Kaizen
  Milieubarometer
  Ladder van Lansink
  Innovatiestijlquiz


  Infographics
  Kritieke grondstoffen
  Global resources stock
    check

  Human Development
    Index

  Kondratieff-golven
  Toekomstige
    technologische
    ontwikkelingen

  Ellen MacArthur
  Categorieën
  Innovatie
  Mobiliteit
  Nieuwe Economie
  Nieuw Organiseren
  Passionate People
  Blikvangers
  Video
  Duurzaam Dossier
  In Beeld
  Innovatie Modellen
  3d Printing
  Grondstoffen Strategie
  Deeleconomie
  Integrated Reporting
  Upcycling


  Columns
  Strategische Marketing
  Crowdfunding
  Klantgedreven Innoveren
  Partnershappen
  CSR Issues
  De Consumens
  Boeiend?


  Links
  Global Innovation Index
  Sustainable Society Index
  Gemeentelijke
    Duurzaamheids Index

  Plus interview
  Hester Klein Lankhorst
  Suze van der Meulen
  Roland Amoureus
  Wiebrand Kout
  Ton Van ’t Noordende
  Chris Heutink
  Tom Oostrom
  Ivo de Nooier
  Theo Voskuilen
  Merijn Everaarts
  Stientje van Veldhoven
  Taco Carlier
  Karel Luyben
  Rob van Gijzel
  Jacqueline Cramer
  Bas Ruter
  Femke Groothuis
  Felix Janszen
  Frank van Ooijen
  Herman Hoving
  Ewald Breunesse
  Ton van der Giessen
  Stef Kranendijk
  Max Remerie
  Henk de Bruin
  Hans Kwaad
  Marga Hoek
  André Veneman
  Gerald Schotman
  Marco van Gelder
  Thomas Rau
  Ton van Keken
  Sander Tideman
  Ruud Koornstra

  Volg Plusbusiness.nl


  Afmelden nieuwsbrief

   Facebook

   Twitter

   LinkedIn


  Innovatie Modellen
  Stacey Martix
  Het Ansoff model
  Concurrentiestrategieën
    van Porter

  The Lean Startup methode
  Design Thinking
  Het model van Knoster
  Innovatieradar
  Strategische innovatie
  Zes denkhoeden van De Bono
  Het Belbin model
  Het Nonaka model
  Clusterradar