Home                       Contact       Aanmelden Nieuwsbrief               InnovationHub

  Plus interview            Passionate People           Blikvangers           Video           Columns
   Innovatie
   Mobiliteit
   Nieuwe Economie
   Nieuw Organiseren
Interview met Merijn Everaarts, Dopper

Een documentaire over de Plastic Soup heeft mij wakker geschud


Ik heb de wereld om me heen zien veranderen ten nadele van het leven op deze aardbol. Graag wil ik mijn steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat er verandering in het gedrag van mensen komt.

Door wie of wat laat jij je inspireren?

Door de vele PET-flessen die je op het strand aantreft. En helaas was het er niet één, maar tientallen die werden meegesleurd met eb en vloed de zee in, om daar vervolgens af te breken in het zeewater. De zee die belangrijk is voor de consumptie van onze vis. Een documentaire over de Plastic Soup in 2009 heeft me toen echt wakker geschud. Ik had geen idee dat dit plastic zo'n enorme invloed had op het milieu.

Is innovatie een belangrijk sleutelbegrip in de doelstelling van Dopper?

Duurzame innovatie zit in onze mindset. Hiermee ben ik full time actief. De wereld verandert met de dag. Ook op het gebied van duurzame waterflessen. Wij testen verschillende materialen en ook zijn wij verantwoordelijk over hoe duurzaam wij het product in de wereld zetten. Ik vind namelijk dat wij als social enterprise de verantwoordelijkheid moeten nemen.

Hoe is het ontwerp van Dopper tot stand gekomen?

Na het zien van de documentaire over de enorme hoeveelheid plastic afval dat in onze oceanen terechtkomt, zocht ik naar een oplossing. Iets waarmee de hoeveelheid plastic flesjes – die een grote boosdoener zijn – teruggebracht kon worden. Met dat in mijn achterhoofd heb ik in januari 2010 een ontwerpwedstrijd uitgeschreven, om op zoek te gaan naar de perfecte herbruikbare fles voor drinkwater. Uit ruim honderd ingezonden ontwerpen heb ik gekozen voor het ontwerp van Rinke van Remortel. Binnen een jaar rolden de eerste Doppers over de toonbank. Wat ik zo mooi blijf vinden aan het design, is dat het bekertje (het witte deel) kraanwater – letterlijk – op een voetstuk plaatst.

Hoe duurzaam is het productieproces van de Dopper?

Onze Doppers worden duurzaam geproduceerd. Het is de eerste waterfles die een Cradle to Cradle certificering heeft gekregen. Dat houdt onder meer in dat er geen giftige stoffen als BPA (Bisfenol A) in de Dopper zitten. Alle materialen zijn 100% recyclebaar zodat de Dopper klimaatneutraal geproduceerd wordt. We bieden hiermee een goed alternatief voor plastic wegwerpflesjes dat ook echt beter voor het milieu is.

Wat zijn de beste ingrediënten om te komen van een idee naar een product?

Het belangrijkste is je intuïtie volgen en DOEN. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar bij Dopper wist ik zeker dat het mij ging lukken. Ik weet nog goed dat ik in Italië op vakantie was en toen in mijn hoofd een stap naar voren heb gezet, met de woorden: ik ga dit doen.

Hoe motiveer je mensen voor duurzaamheid?

Door duurzaamheid met een funfactor te presenteren. Laat die geitenwollensokken maar thuis, we gaan dansen en plezier maken. Inmiddels zijn er zoveel mooie merken die bijdragen aan een betere wereld, zodat we ons kunnen omringen met mooie spullen of er juist voor kiezen minder te consumeren.

Jullie gaan naar Rio de Janeiro, kun je daar iets meer over vertellen

Klopt inderdaad. We gebruiken de Olympische Spelen in Rio de Janeiro als wereldpodium om de noodklok te luiden over de problematiek rondom plastic afval dat inmiddels onze voedselketen is binnengedrongen. Dit doen we met de ‘Plastic Madonna’, een 12 meter groot beeld van een vrouw die haar baby borstvoeding geeft en gemaakt van gerecycled plastic zwerfvuil verzameld op de stranden van Rio. De ‘Plastic Madonna’ symboliseert het feit dat we ongewild volgende generaties plastic zwerfafval te eten geven. De kunstenaar Peter Smith, waarmee wij samenwerken, wil hiermee laten zien dat het geen ‘ver van je bed’ probleem is. Plastic in onze voedselketen gaat ons allemaal aan. Het beeld is van 8 juni tot en met 20 juli op het strand van Botafogo in Rio de Janeiro te zien.

Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?

De PET-fles voor mineraal water zou wat mij betreft niet meer verkocht mogen worden. Of dit ooit gebeurt weet ik niet, maar ik weet wel dat er op veel locaties de kwaliteit van het kraanwater goed is waardoor er al geen halve litertjes mineraal water meer te koop zijn. Ik vermoed dat deze trend door gaat zetten. De consument is hierin een belangrijke schakel. Zij kiezen voor duurzame alternatieven zoals Dopper.

www.plusbusiness.nl
juni, 2016



   Duurzaam Dossier
   In Beeld
   Innovatie Modellen





  Plusbusiness.nl
  Over Plusbusiness.nl
  InnovationHub
  Contact
  Redactie
  Uitgever
  Nettiquette
  Disclaimer
  Persberichten
  Vrijwilligers


  Specials
  Leestafel
  Zeven wetten voor
    innovatie

  Bachelor Master Prijs
  Rondetafelgesprek
  Rondvraag


  Tools
  Kaizen
  Milieubarometer
  Ladder van Lansink
  Innovatiestijlquiz


  Infographics
  Kritieke grondstoffen
  Global resources stock
    check

  Human Development
    Index

  Kondratieff-golven
  Toekomstige
    technologische
    ontwikkelingen

  Ellen MacArthur
  Categorieën
  Innovatie
  Mobiliteit
  Nieuwe Economie
  Nieuw Organiseren
  Passionate People
  Blikvangers
  Video
  Duurzaam Dossier
  In Beeld
  Innovatie Modellen
  3d Printing
  Grondstoffen Strategie
  Deeleconomie
  Integrated Reporting
  Upcycling


  Columns
  Strategische Marketing
  Crowdfunding
  Klantgedreven Innoveren
  Partnershappen
  CSR Issues
  De Consumens
  Boeiend?


  Links
  Global Innovation Index
  Sustainable Society Index
  Gemeentelijke
    Duurzaamheids Index

  Plus interview
  Roland Amoureus
  Wiebrand Kout
  Ton Van ’t Noordende
  Chris Heutink
  Tom Oostrom
  Ivo de Nooier
  Theo Voskuilen
  Merijn Everaarts
  Stientje van Veldhoven
  Taco Carlier
  Karel Luyben
  Rob van Gijzel
  Jacqueline Cramer
  Bas Ruter
  Femke Groothuis
  Felix Janszen
  Frank van Ooijen
  Herman Hoving
  Ewald Breunesse
  Ton van der Giessen
  Stef Kranendijk
  Max Remerie
  Henk de Bruin
  Hans Kwaad
  Marga Hoek
  André Veneman
  Gerald Schotman
  Marco van Gelder
  Thomas Rau
  Ton van Keken
  Sander Tideman
  Ruud Koornstra

  Volg Plusbusiness.nl


  Afmelden nieuwsbrief

   Facebook

   Twitter

   LinkedIn


  Innovatie Modellen
  Stacey Martix
  Het Ansoff model
  Concurrentiestrategieën
    van Porter

  The Lean Startup methode
  Design Thinking
  Het model van Knoster
  Innovatieradar
  Strategische innovatie
  Zes denkhoeden van De Bono
  Het Belbin model
  Het Nonaka model
  Clusterradar