Home                       Contact       Aanmelden Nieuwsbrief               InnovationHub

  Plus interview            Passionate People           Blikvangers           Video           Columns
   Innovatie
   Mobiliteit
   Nieuwe Economie
   Nieuw Organiseren

Kaizen

"kai" betekent “veranderen” en "zen" betekent “goed”

Een betere definitie van het Japanse gebruik van kaizen is "uiteenhalen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier. Deze filosofie zegt dat een onderneming zichzelf moet blijven verbeter met behup van kleine verbeterstappen. Deze verbeteringen worden bedacht en uitgevoerd door de medewerkers zelf van de CEO tot de werkvloer. Zelfs externe stakeholders kunnen betrokken worden.

Kaizen is een dagelijkse activiteit met een doel dat verder gaat dan verbetering. Het is ook een proces dat, wanneer correct uitgevoerd, de werkomgeving menselijker maakt: het elimineert hard werk (zowel mentaal als fysiek) en het leert mensen de verspillingen in een proces zien en elimineren.

Kaizen wordt vaak misverstaan en incorrect toegepast. Dit resulteert in slechte resultaten en leidt tot bijvoorbeeld ontslagen. Dit noemt men "kaiaku" (letterlijk: "veranderen naar slechter"). Ontslagen zijn niet het doel van kaizen. Integendeel, kaizen moet uitgevoerd worden met respect voor de mensen. Zonder respect voor de mensen kan er geen voortdurende verbetering mogelijk zijn. In de meeste gevallen gaat het om kleine verbeteringen. Kaizen is gebaseerd op het implementeren van kleine verbeteringen, op een regelmatige basis.

De doelstellingen van kaizen zijn:

• Eliminatie van verspillingen
• Just in time-leveringen
• Standaardisering van productie
• Cyclus van voortdurende verbeteringen

Niet alleen een tool

Westerse gedacht is vaak ‘als het niet slecht gaat, hoeven we het niet te verbeteren.’ De kaizen filosofie staat voor “doe het beter, maak het beter, verbeter iets ook als het al goed gaat, want als we dat niet doen, kunnen we niet concurreren met degene die het wel doen”. Kaizen staat voor het opstellen van standaards en deze standaard continu verbeteren. Om deze standaards te ondersteunen, moedigt Kaizen ook training van alle medewerkers aan, wat nodig is om standaards op te stellen en continu te verbeteren. Het komt dus voor dat een werkplek meerdere keren verbeterd wordt. Belangrijk bij de implementatie van Kaizen, is dat men weet dat het niet alleen een tool is. Kaizen kan gebruikt worden om verspillingen te elimineren, maar de gedachte daarachter is echter cruciaal.

Masaaki Imai bundelde zijn kennis over Japanse verbetertechnieken in zijn boek Kaizen,
the key to Japans Competitive success



   Duurzaam Dossier
   In Beeld
   Innovatie Modellen





  Plusbusiness.nl
  Over Plusbusiness.nl
  InnovationHub
  Contact
  Redactie
  Uitgever
  Nettiquette
  Disclaimer
  Persberichten
  Vrijwilligers


  Specials
  Leestafel
  Zeven wetten voor
    innovatie

  Bachelor Master Prijs
  Rondetafelgesprek
  Rondvraag


  Tools
  Kaizen
  Milieubarometer
  Ladder van Lansink
  Innovatiestijlquiz


  Infographics
  Kritieke grondstoffen
  Global resources stock
    check

  Human Development
    Index

  Kondratieff-golven
  Toekomstige
    technologische
    ontwikkelingen

  Ellen MacArthur
  Categorieën
  Innovatie
  Mobiliteit
  Nieuwe Economie
  Nieuw Organiseren
  Passionate People
  Blikvangers
  Video
  Duurzaam Dossier
  In Beeld
  Innovatie Modellen
  3d Printing
  Grondstoffen Strategie
  Deeleconomie
  Integrated Reporting
  Upcycling


  Columns
  Strategische Marketing
  Crowdfunding
  Klantgedreven Innoveren
  Partnershappen
  CSR Issues
  De Consumens
  Boeiend?


  Links
  Global Innovation Index
  Sustainable Society Index
  Gemeentelijke
    Duurzaamheids Index

  Plus interview
  Hester Klein Lankhorst
  Suze van der Meulen
  Roland Amoureus
  Wiebrand Kout
  Ton Van ’t Noordende
  Chris Heutink
  Tom Oostrom
  Ivo de Nooier
  Theo Voskuilen
  Merijn Everaarts
  Stientje van Veldhoven
  Taco Carlier
  Karel Luyben
  Rob van Gijzel
  Jacqueline Cramer
  Bas Ruter
  Femke Groothuis
  Felix Janszen
  Frank van Ooijen
  Herman Hoving
  Ewald Breunesse
  Ton van der Giessen
  Stef Kranendijk
  Max Remerie
  Henk de Bruin
  Hans Kwaad
  Marga Hoek
  André Veneman
  Gerald Schotman
  Marco van Gelder
  Thomas Rau
  Ton van Keken
  Sander Tideman
  Ruud Koornstra

  Volg Plusbusiness.nl


  Afmelden nieuwsbrief

   Facebook

   Twitter

   LinkedIn


  Innovatie Modellen
  Stacey Martix
  Het Ansoff model
  Concurrentiestrategieën
    van Porter

  The Lean Startup methode
  Design Thinking
  Het model van Knoster
  Innovatieradar
  Strategische innovatie
  Zes denkhoeden van De Bono
  Het Belbin model
  Het Nonaka model
  Clusterradar